Rudolph Tegner - Bodils fætter
Rudolph Tegner, Skejten ved Fuglsang,
1948. Olie på lærred
Billedhugger Rudolp Tegner besøgte ofte sin kusine, Bodil de
Neergaard, på Fuglsang, og var en af de mere dramatiske kunstnere,
der opholdt sig på Skejten.
I et af sine sidste ophold på Fulgsang valgte han således at
fremhæve en næsten naturstridig ensom vækst i hans så vidt vides
eneste bekendte motiv fra Skejten.
Men hvor han i sine fotografier fra samme sted zoomede ind på
egestammernes furede barkmønster, valgte han i sit maleri at
placere én hel, særpræget 'figur' i midten, fikseret af et par
store istidssten i unaturlige proportioner. Han skrællede
landskabets øvrige detaljer væk, så den centrale form blev
forenklet.
Med forgrundens gul, mellemgrundens markante brunsort og
løvhangets blågrøn kan man vitterlig tale om et farverigt
'uudslukkeligt' motiv, hvor grenværket næsten slikker som flammer
mod omverdenen.
I slutningen af 1940'erne gik Tegner samtidig i van Goghs
fodspor, idet han bl.a. opholdt sig og malede i
Saint-Rémy-de-Provence i Sydfrankrig, hvor den plagede hollænder
tilbragte en del af sin sidste tid. Inspirationen herfra syner også
i dette værk bl.a. i den udstrakte blå himmel belagt med enorme
organiske skyformationer.
(tekst fra bogen Fuglsang 1885-1959. Billedkunst, musik og
friluftsliv)
Værk og værkoptagelse er venligt udlånt af Rudolph Tegners Museum
& Statuepark til den aktuelle særudstilling Fuglsang
1885-1959. Billedkunst, musik og friluftsliv.