10. August 2017
Reventlow Museet

Aftenens instrument er museets smukke cembalo fra 1770 og signeret på klangbunden mellem blomsterdekorationer af cembalobygger Moritz Georg Moshack Copenhagen Ao. 1770. Foto: Museum Lolland-Falster

En musikalsk tidsrejse til 1770

I forlængelse af årets særudstilling ARVEN EFTER STRUENSEE gæster den amerikanske cembalist Gilbert Martinez Reventlow-Museet Pederstrup torsdag d. 31. august for at give koncert på museet historiske cembalo, bygget af Moritz Georg Moshack i København mens Struensee sad på magten.

 

Koncerter, teaterforestillinger og festivitas var en fast bestanddel af hoflivet under Struensee”, fortæller Jesper Munk Andersen, museumsinspektør ved Museum Lolland-Falster, der i sine forberedelser af årets særudstilling blev overrasket over, hvor meget musik, fest og socialt samvær fyldte ved hoffet i tiden under Christian VII, dronning Caroline Mathilde og ikke mindst Struensee.

 

Indtil det unge kongepar kom på tronen i 1766, var det en begrænset skare, der blev indbudt til de ugentlige baller på Christiansborg. En skare, der under Christian VII og dronning Caroline Mathilde skulle blive udvidet betragteligt, så der til de storslåede maskerader i slottets riddersal og hofteater var op til 1700 gæster pr. gang”, fortsætter museumsinspektøren, der også studsede over tidspunktet for festerne, der ofte først for alvor tog fat, efter urets viser havde passeret midnat.

 

Samtidig med at ballerne blev større og større, skete det modsatte med de intime aftner, hvor kun de mest fortrolige og nære blev indbudt til musikalsk samvær og små teateropsætninger, hvor også Christian VII yndede at optræde. ”Hvorvidt den efterhånden mere og mere syge konge også kastede sig ud i at musicere og synge må henstå i det uvisse, men fra beskrivelser af periodens hofliv ved vi, at samvær omkring musik og særligt operaopsætninger fik en voksende betydning”, fortæller museumsinspektøren, der ikke har fundet belæg for, at også Struensee spillede musik. ”Det gjorde hans kompagnon, Enevold Brandt, der på skafottet i 1772 led samme skæbne som Struensee, derimod. Brandt var som mange borgere og adelsfolk i tiden musikelsker og ivrig amatørmusiker på tværfløjte. Efter henrettelsen blev Brandts ejendele solgt på auktion, og blandt dem var en stor samling noder”.

 

Aftenens musikalske tidsrejse til musiklivet under Christian VII sker på museets enestående cembalo, hvis historie er viklet ind i fortællingen om Christian VII, Caroline Mathilde og Struensee. Cembaloet, der er det eneste bevarede danskbyggede cembalo fra 1700-tallet, er nemlig dateret 1770. ”Og formentlig bygget til hoffet eller Det kongelige Teater. Det er derfor ikke utænkeligt, at kongeparret og Struensee har hørt netop dette cembalo spille”, afslutter Jesper Munk Andersen, der ser frem til et musikalsk tilbageblik til det danske hof anno 1770.

 

I aftenens koncert vil Gilbert Martinez forsøge at genoplive stemningen fra de musikalske selskaber på Struensees tid med samtidens musik bl.a. af Wilhelm Friedemann Bach, Friedrich Wilhelm Marpurg og Claude-Bénigne Balbastre.

 

Aftenens cembalist, Gilbert Martinez, kommer fra Californien og studerede cembalo med Laurette Goldberg og senere Alan Curtis i Italien. Han er kunstnerisk leder af MusicSources, Centre for Historically Informed Performance i Berkeley, Californien og har medvirket ved opsætning af en række barokoperaer i USA og Europa. Som cembalosolist har han givet koncerter i USA, Canada og Skandinavien og har bl.a. specialiseret sig i musik af den franske komponist Jean-Philippe Rameau. I Danmark har han medvirket i Copenhagen Renaissance Festival og MidsommerBarok.

 

Der er begrænset antal billetter til aftenen. Prisen er 100 kr. inklusive et glas vin. Billetter kan købes online på Billetto

 

Hvor: Reventlow-Museet Pederstrup, Pederstrupvej 124, 4943 Torrig L
Hvornår: torsdag d. 31. august 2017 kl. 19.30
Pris: 100 kr. inkl. entré og vin. Begrænset antal billetter.