Falsterbanen

Falsterbanen udgik fra Orehoved færgestation omtrent midt imellem Gåbense og Orenæs, indtil Storstrømsbroen blev taget i brug.

 

Besætningen på færgeoverfarten Masnedø-Orehoved.

 

Orehoved station blev anlagt i forbindelse med Storstrømsbroen.

 

Toget fra Falster kører på Storstrømbroen ved indvielsen 26. september 1937.

 

Vest for Orehoved station lå den Nyskole trinbræt med sidespor ved vejen til Nr. Vedby. Nyskole trinbræt blev nedlagt i forbindelse med ibrugtagningen af Orehoved station. Fra Orehoved fortsatte banen på den nuværende strækning for Sydbanen fra København til Nykøbing F.

 

Ledvogterhus ved Nr. Alslev.

 

Fra Orehoved station løber banen mod syd gennem Alslev skov og når Nr. Alslev station. Stationen har i vid udstrækning virket som jernbanestation for Stubbekøbing, også før nedlægningen af Stubbekøbingbanen.

 

Postkort af Nr. Alslev Banegård og Gæstgiveri.

 

Fra Nr. Alslev løber banen stik syd og når Eskilstrup station.

 

Skinnecykel på Falsterbanen.

 

Fra Eskilstrup fortsætter banen mod syd. Syd for Bruntofte skov lå tidligere Tingsted station vest for landsbyen. Stationen blev nedlagt i 1971.

 

Tingsted station.

 

Nykøbing Falser station var endestation for Falsterbanen. Stationen har havnebane og sidespor til Sukkerfabrikken. Nykøbing Falster station blev fuldstændig ombygget i forbindelse med anlæggelsen af Fugleflugtslinien i begyndelsen af 1960’erne.

 

DSB lokomotiv på Nykøbing F. station 1915.