Glas, keramik og porcelæn

 

Keramisk restaurering drejer sig oftest om sammenlimning, udfyldning af manglende partier og en afsluttende retouchering, så skaden skjules bedst muligt.

Det kan dreje sig om arkæologisk keramik i præparater, som først skal stabiliseres og derefter udgraves eller det kan være nyere keramik, porcelæn eller glas.

De lime, vi anvender, er specielt udvalgte og undersøgt mht. holdbarhed og farveskift. De har en holdbarhed der rækker mange år frem i modsætning til de fleste kommercielle lime, som i løbet af få år nedbrydes og gulnes, hvorefter limningen går op.

Restaurering af glas omfatter oftest limning, og i nogle tilfælde også udfyldning.

Lim til anvendelse på glas skal have samme lysbrydning som glasset, ellers bliver limfugen synlig. Limen må heller ikke skifte farve, og den skal have en meget lang holdbarhed.

 

Illustrationer:
Karl Hansen Reistrup, Påfuglemosaik, 1897, glaseret lertøj, efter restaurering. Næstved Kommune,
Axel Salto: Den tingene iboende Kraft, 1956, glaseret  keramik, efter restaurering. Københavns Kommune
Terrin af porcelæn, 1700-årene, efter restaurering. Museum Lolland-Falster
Fajancefad, efter restaurering. Privateje
Gaffel med porcelænsskaft, 1700-årene, efter restaurering. Styrelsen for Slotte & Kulturejendomme
Havhest af Niels Skovgaards, 1932, glaseret stentøj, før restaurering. Privateje
Daphne, ukendt kunstner, 1930-erne, gips, før restaurering Privateje
Opsats til blomsterskål, forgyldt porcelæn, 1800-årene Kgl. Porselænsfabrik, før restaurering. Styrelsen for Slotte & Kulturejendomme